Program zajęć z języka polskiego dla klas technikum opracowany i realizowany w klasach maturalnych na zajęciach pozalekcyjnych.
Opracowano w oparciu o serię podręczników do języka polskiego Wydawnictwa „Stentor" P. Marciszuka
Ogólne założenia programowe:
Podsumowanie wiadomości z gimnazjum w zakresie kształcenia językowego, literackiego, kulturowego
Przypomnienie realizowanych w cyklu kształcenia ścieżek międzyprzedmiotowych przede wszystkim czytelniczej i medialnej oraz filozoficznej pod kątem ustnej prezentacji tematu
Przypomnienie, że literatura ujmowana jest w ścisłym związku z innymi dziedzinami sztuki pod kątem prezentowania tematu ze szkolnej listy tematów w zakresie korespondencji literatury i sztuki
Diagnoza oraz rozpoznanie potrzeb uczniów, którzy w roku szkolnym będą zdawać maturę wewnętrzną i zewnętrzną z języka polskiego
Cele kształcenia:
- Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, niezbędnych do zaprezentowania się oraz odczytywania, analizowania i interpretowania tekstów kultury w różnych kontekstach i na różnych poziomach.
- Równolegle uczeń przypomina sobie inne kluczowe umiejętności, których mówi podstawa programowa, a zwłaszcza umiejętności docierania do informacji, gromadzenia ich, porządkowania, przetwarzania, syntezowania wiedzy, oraz inne umiejętności samokształceniowe.
- Kontakt z tekstami kultury mający wspomagać tworzenie własnego systemu wartości ucznia, a także zachęcać go do wartościowania, oceniania, dokonywania wyborów etycznych i estetycznych, samodzielnego podejmowania decyzji, tworzenia tekstów kultury i -w konsekwencji-brania odpowiedzialności za własny rozwój.
- Zaprezentowania dojrzałego wystąpienia na ustnej maturze z języka polskiego.
- Pogłębianie rozumienia symbolicznego charakteru kultury poprzez poznanie tekstów ważnych dla poczucia wspólnoty Narodowej, europejskiej, ogólnoludzkiej i odczytywanie ich w różnych kontekstach i na różnych poziomach.
- Rozpoznanie wątków tradycji w czytanych utworach literackich ( i innych tekstach kultury) określanie konwencji, stylu, podstaw światopoglądowych i filozoficznych.
- Pomoc w rozumieniu mechanizmów rządzących współczesną kulturą masową oraz wzajemnych relacji między różnymi obszarami kultury.
- Doskonalenie adekwatnych do różnych sytuacji sprawności komunikacyjnych, a zwłaszcza umiejętności i tworzenia samodzielnych dłuższych wypowiedzi-w mowie i piśmie-w różnych formach i stylach.
- Stosowanie wiedzy o języku, budowie dzieła literackiego (dzieła sztuki), w procesie historycznoliterackim, tradycji kulturowej - przy odczytywaniu utworów oraz dzieł sztuki i tworzeniu tekstów własnych.
- Przypomnienie podstawowych umiejętności samokształceniowych, w tym:
korzystanie z różnych źródeł informacji, notowanie, sporządzanie opisu bibliograficznego. - Porządkowanie informacji:
hierarchizowanie, wartościowanie, scalanie, syntezowanie w celu spójnego obrazu świata. - Konsultowanie tworzenia ustnej prezentacji tematu ze szkolnej listy tematów.
OPRACOWAŁY
Agnieszka Jarosz
Anna Pikula
Barbara Surma
Program zajęć wyrównawczych z języka polskiego dla klas technikum realizowany na zajęciach pozalekcyjnych
Opracowano w oparciu o serię podręczników do języka polskiego Wydawnictwa „Stentor" P. Marciszuka
Ogólne założenia programowe:
Podsumowanie wiadomości z gimnazjum w zakresie kształcenia językowego, literackiego, kulturowego
Indywidualna praca z uczniem zdolnym i uczniem mającym trudności w nauce
Zwrócenie szczególnej uwagi na potrzeby uczniów z dysfunkcjami (dysleksja, dysgrafia, dysortografia)
Ujmowanie literatury w ścisłym związku z innymi dziedzinami sztuki
Cele kształcenia:
Gruntowne opracowanie poszczególnych reguł ortograficznych w połączeniu z ćwiczeniami usprawniającymi procesy percepcyjno-motoryczne:
- ćwiczenia funkcji wzrokowych
- ćwiczenia funkcji słuchowych
- ćwiczenia funkcji wzrokowych i słuchowych
- ćwiczenia funkcji kinestetyczno-ruchowych
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- ćwiczenie orientacji w kierunkach
- ćwiczenia koncentracji uwagi
- ćwiczenia pamięci
- ćwiczenia logicznego myślenia
- ćwiczenia wzbogacające słownictwo
Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych niezbędnych do odczytania, analizowania i interpretowania tekstów kultury w różnych kontekstach i na różnych poziomach
Rozpoznawanie wątków tradycji w czytanych utworach literackich (i innych tekstach kultury), określenie konwencji, stylu, podstaw światopoglądowych i filozoficznych
Doskonalenie umiejętności tworzenia samodzielnych dłuższych wypowiedzi w mowie i piśmie - w różnych formach i stylach
Ćwiczenie czytania ze zrozumieniem
Zdobywanie podstawowych umiejętności samokształceniowych, w tym: korzystanie z różnych źródeł informacji, notowanie, sporządzanie opisu bibliograficznego
Stosowanie wiedzy o języku, budowie dzieła literackiego, procesie historyczno-literackim, tradycji kulturowej - przy odczytywaniu utworów oraz dzieł sztuki i tworzeniu tekstów własnych
Opracowały:
Agnieszka Jarosz
Anna Pikula